Borås känt som "bluffstad"

Tio av företagen på Svensk Handels varningslista kommer från Borås. Bakom majoriteten står en och samma person.

Borås
En bluffaktura från Stockholm.
Foto:
©SCANPIX SWEDEN STOCKHOLM 20031209 I bËrjan av nâ°sta Ãr ska egeringen ta initiativ till en diskussion kring den bluffverksamhet som drabbar tusentals oskyldiga medborgare. Bluffakturor till enskilda och fËretag, kapade telefonmodem, falska telefonkataloger och indrivning av betalning fËr pÃstÃdda bestâ°llningar omsâ°tter 1,5 miljarder kronor om Ãret. Bilden: en bluffaktura.Foto Claudio Bresciani / SCANPIX code 30230

– Hos oss är Borås känt som en av de mest aktiva bluffstäderna, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Genom erbjudanden om webbtjänster, utformade som fakturor samt vanliga fakturor för oönskade tjänster har en 28-årig boråsare har gjort staden ökänt bland företagare och hos branschorganisationen Svensk Handel. På deras varningslista över lurendrejare finns tio företag registrerade i Borås. Bakom nio av dessa står 28-åringen.

– Det här är lite unikt. Vanligtvis finns samma person bakom ett eller flera företag. Hos oss är Borås känt som en av de mest aktiva bluffstäderna, säger Per Geijer, säkerhetschef.

Redan 2010 hamnade 28-åringens första företag - MB Marketing - på varningslistan. Ett av de första kriterierna för att sättas upp där är mängden klagomål.

– När det gäller just den här personen har vi fått väldigt många, säger Per Geijer.

Under de senastetvå åren har mannens övriga åtta företag listats allt eftersom. Det som skapat mest reaktioner i kommentarsfältet på Svensk handelshemsida är företaget Webbregistrering Sverige. Genom utskick över hela landet har boråsaren retat upp andra företagare.

– Vi fick en tveksam faktura, det var först när jag läst det finstilta som jag förstod att det var ett erbjudande. Det är bara rent fiffel och båg, säger Peter Emanuelsson, på Unison AB i Haraldsbäck.

Högre upp i landet, i Örebro, förbereder Peter Gran på Pet Products sin polisanmälan.

– Som egen företagare måste man vara väldigt observant. Det är för jävligt med sådana här fakturor.

Han beskriver fakturans utseende som väldigt billig, vilket fick honom att reagera.

– Det såg hemmagjord ut, rakt upp och ner. Men eftersom bara tio dagars betalningstid så är det nog lätt att den slinker igenom om man är stressad.

Från Skellefteåberättar Anton Wiberg, på Asplunds Kids, om hur han hanterade bluffen från Webbregistrering.

– Jag bara rev den. Man blir less, det tar tid och skulle vi ha betalt fakturan hade det blivit en lång process. Som småföretagare har man inte så mycket skydd.

På Svensk Handel ställer man sig frågande till 28-åringens företagande.

– Frågan är om själva idén är så brilliant, eftersom han har så många marknadsnamn. Men det är vilseledande och ett oschysst sätt att jobba på. Den här grabben åker i en gräddfil, säger Per Geijer, säkerhetschef.

Deras handlingsutrymme är dock begränsat.

– Vi kan bara varna även om vi ibland samarbetar med Skatteverket och polisen. Men vi skulle önska att det ställdes högre krav på dessa företag. För dem har internet blivit en skänk från ovan.

BT har upprepade gånger sökt 28-åringen för en kommentar, utan framgång.