Blev sjuk av vanvård i hemtjänsten

När grannen larmade gick två personer från hemtjänsten för att kontrollera uppgifterna.

Borås

Också de reagerade på att mannen var avmagrad, ovårdad och hade ett dåligt allmäntillstånd.

Personalen upplevde att det var på gränsen till misär i lägenheten. I kylskåpen stod nästan en veckas levererade matportioner orörda.

I utredningen som nu gjorts uttrycks att det är förfärligt att det kunde uppstå en sådan situation hos en man som har kommunal hemtjänst. Det hade gjorts flera besök under veckan, men ingen från hemtjänsten hade reagerat eller dokumenterat något avvikande.

Fallet kommer nu att tas upp i stadsdelsnämnd Väster och förslaget är att det ska göras en lex Sarah-anmälan till Socialstyrelsen. Utredningen visar att de anställda i hemtjänsten reagerar mycket olika på det som har hänt.

En del uppfattade situationen som helt normal och menade att om en brukare tackar nej till insatser som att duscha så behöver inte personalen göra något.

Vissa skyllde på bristen på kontinuitet eller att man som anställd inte behövde ta samma ansvar för en brukare man inte regelbundet besökte. Det fanns till och med en anställd som menade att rapporten om missförhållandena var onödig.

Men de flesta tyckte det var bra att bristerna uppdagades och menade att det var helt oförståeligt att man kunnat göra besök hos mannen flera gånger utan att märka hur mycket sämre han blivit.

Under utredningen tog personalen också upp att schemaändringar och det strama ekonomiska läget gör att de inte hinner utföra sitt arbete. Flertalet beskrev sig som mycket trötta och att de inte orkade göra allt de ålagts ansvara för.

Utredningen visar också att personalen struntade i att dokumentera sitt arbete och att det fanns brister i hur anställda informerade varandra. När enhetschefen gick igenom listorna över hur mycket personalen egentligen varit hos mannen visade det sig att han bara fått hjälp hälften av det antal timmar han egentligen var beviljad.

Mannen skulle ha haft hjälp med dusch, inköp, matdistribution, städning och tvätt. Efter grannens larm om att mannen for illa sattes extra besök in och någon dag senare togs han till sjukhuset i ambulans.

– Det här ska inte kunna hända, vi är där flera gånger i veckan, säger områdeschef Maria Hallberg.

Samtidigt talar hon om att det är en svår balansgång att ta hänsyn till varje människas rätt att själv göra egna val och att som vårdpersonal motivera eller övertala en brukare till att ta emot hjälp. Mannen ska ha sagt nej till en del hjälp.

– Ibland går det fel.

Hon är mycket tydlig med att personalen brustit i sin skyldighet att dokumentera. Och detta är en brist som hemtjänsten i området fått kritik för tidigare. Misstagen enligt lex Sarah-utredningen får inga formella konsekvenser för de anställda, men informations- och utbildningsinsatser sätts in.