Annons

Bergman Sweden får årets miljöpris

Med en stor blomsterbukett symboliskt dekorerad med en sisaltråd uppvaktade miljöpartiet i Sjuhärad årets miljöpristagare.
Borås • Publicerad 14 december 2008
I bakre raden står Kristina Hasselblad, Leif Olsén och Johan Hellström, framför dem Ingela Carlsson, Stephan och Ann-Margret Bergman samt Birgitta Losman.
I bakre raden står Kristina Hasselblad, Leif Olsén och Johan Hellström, framför dem Ingela Carlsson, Stephan och Ann-Margret Bergman samt Birgitta Losman.Foto: Lennrt Magnusson

Priset gick till Stephan och Ann-Margret Bergman som driver Bergman Sweden AB.

– Vi har delat ut miljöpriset årligen sedan 1990-talet, berättar Birgitta Losman.

Annons

När partiet delade ut sitt miljöpris i samband med kongressen i fjol, började medlemmarna från Sjuhärad att morra.

Inte fel

Inte för att det var fel att Dem Collective fick priset. Utan för att Bergman Sweden i mer än 20 år har arbetat efter samma idé, att ta ansvar för hela produktionen.

– Redan då började vi diskutera om inte Bergmans borde få priset i år.

– Företaget har visat att det går att ta ansvar både för produktion och försäljning.

Ingela Carlsson i partiet fick upp ögonen för familjen Bergmans verksamhet då hon lyssnade på Stephan Bergman i Tranemo för några år sedan.

Delaktighet

– Det är så man måste arbeta, med delaktighet och ta ansvar för miljön och det sociala.

– Företagsamhet är inget som konkurrerar med hållbar utveckling.

Stephan Bergman berättade måleriskt att man har arbetat motströms länge.

Annons

– Nu är vi på väg uppför den sista laxtrappan och ska sedan komma upp i lugnare vatten.

Företagets hus i centrum har byggts med tanke på ekologi beträffande både färg och form.

– Vi arbetar med transparens, huset är öppet och vi är öppna och talar om vad vi gör.

Samarbete

Redan 1986 inledde Stephan Bergman samarbetet med bomullsodlarna i Peru för att producera ekologiskt odlad bomull.

Produktionen har vuxit med åren och idag säljer man förutom garn, en egen klädkollektion.

Inger Dahlin-Ros
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons