Åter i blåsväder om sotning - förvirrade kunder kritiska

Borås ,

Flera boende i Fristad har blivit uppringda av ett företag som erbjuder sotartjänster på ett sätt som de upplever som vilseledande.

Nu riktar Sjuhäradssotare kritik mot företagets otydliga marknadsföring.

Artikeln publicerades 4 augusti 2016.

I juni skrev BT om företaget Akono Ventilation, som då kritiserades för att ha ringt boende i Sjuhärad och erbjudit dem sotnings- och ventilationstjänster som kunderna uppfattade som lagstadgade, vilket det inte är.

Det gäller rengöring av imkanalerna, vilket togs bort som lagkrav för villaägare 2004. Företaget erbjuder även rengöring av frånluftsventilationen.

Gösab, som enligt upphandling sköter sotningen i flera Sjuhäradskommuner, hade då fått flera samtal från förvirrade kunder.

– Någonting gör att kunderna tror att vi ska göra jobbet. Så de blir förvånade när ett annat företag dyker upp, sa Gösabs ekonomichef Karolin Ryberg då.

Akonos vd Mathias Rebane slog bort kritiken:

– Det (att det är lagstadgat, reds anm) kan jag garantera att vi inte säger. Om man känner att man har missuppfattat någonting så är det helt kostnadsfritt att avboka, sa Mathias Rebane då.

Men kritiken mot företaget fortsätter. Under torsdagen pratade BT med boende i Fristad som blivit kontaktade av Akono. En av dem är Stefan Frisk. Han är kritisk till att de kontaktar kunder under sommaren.

– Folk har svårt att kolla upp vad som gäller och kan inte få kontakt med sin vanliga sotare under semestern. Men jag som har kamin och pratat mycket med sotaren vet vad som gäller, säger Stefan Frisk.

Han upplever företaget som oseriöst.

– Det känns som samma tillvägagångssätt som företag som passar på att ringa och sälja toner när det bara är sommarvikarier på plats som inte har koll, säger han.

Under gårdagen skickade skorstensfejarmästare Dick Hålldén från företaget Sotarn i Mark AB, upphandlad entreprenör i Mark och Tranemo, ut en varning om vad han kallar "sotarpiraterna".

Under våren och sommaren har hans kunder blivit kontaktade av företag som vill sälja imkanalsrensning, som de hävdar är obligatoriskt. Säljarna har också utgett sig för att komma från hans företag och kunderna har även upplevt dem som hotfulla. Akono är ett av företagen som kontaktat kunderna, menar Dick Hålldén.

– I flera kommuner ringer det förvirrade fastighetsägare som blivit kontaktade av dem och som inte vet vad som gäller, säger Dick Hålldén.

Även Gösab har blivit kontaktade av kunder i samma ärende.

– Våra administratörer sitter och tar emot flera samtal varje vecka. Vi har ett stort förtroende hos våra kunder, som vi arbetat upp under en lång tid. De låter sina hus vara öppna om vi ska komma. Att vi förknippas med dem känns inte bra, säger Simon Eriksson, verksamhetsansvarig på Gösab.

Christian Lindgren i Fristad hade läst tidigare artiklar och varningar om företaget innan de ringde.

– Jag frågade dem varför de ringde på sommaren. Han blev väldigt uppretad. Har man rent mjöl i påsen blir man inte uppretad av något sånt, säger Christian Lindgren, och fortsätter:

– Det förvånar mig att de fortsätter, säger han.