"De skrämmer upp kunderna"

Stockholm Artikeln publicerades
Foto:Per Groth

Enligt Akonos grundare Mathias Rebane har de inte upplevt någon kritik från kunderna själva.

– Som jag ser det är det konkurrenterna som skrämmer upp kunderna via media, säger han.

Konkurrenternas anklagelser om att säljarna från Akono skulle ge missvisande information om imkanalsrensningstjänsten de erbjuder när de ringer upp potentiella kunder är helt felaktiga, menar han.

– De anklagelserna kan vi avfärda då vi spelar in alla samtal och vi har lyssnat av de specifika samtalen i detta fall. Vi har även erbjudit BT att ta del av dem. Vi har väldigt tydliga rutiner: De kunder som tackar ja till vårt erbjudande får ett bekräftelsemejl på de tjänster de beställt. Därutöver de får de ett sms två dagar innan vi kommer. Vi berättar också att vi inte utför sotning av eldstäder och att det utförs av kommunen som kallar separat till det.

Och att imkanalsrengöringen skulle vara obligatorisk?

– Nej, det säger vi inte. Tvärtom går vi igenom att det inte är ett lagkrav.

Mathias Rebane upplever ingen osäkerhet kring dem som företag och att det som skrivs i media beror på två faktorer:

– Det första är att en del av vår marknadsföring görs på telefon, vilket våra 5000 st nöjda kunder uppskattar. Det andra är att imkanalsrengöringen har varit lagstadgat att göra i villor tidigare, så man förväntar fortfarande att alla sotare ska göra det, men det varierar från ort till ort. Det är en fri marknad där bäst service segrar.

Ni får kritik för att ni ringer på sommaren.

– Vi har en verksamhet som bedrivs hela året och känns det obehagligt för någon får de gärna kontakta mig. Som jag ser det är det konkurrenterna som skrämmer upp kunderna via media. Tyvärr drabbar den här rädslan alla seriösa företag, oss inkluderade.

Så det finns ingenting ni kan göra för att minska osäkerheten kring er som företag?

– Vi upplever ingen osäkerhet om oss som företag. Jag skulle säga att vi är det mest professionella hantverksföretaget i Sverige med våra rutiner, säger Mathias Rebane.