Abonnemanget blev dubbelt så dyrt

Borås Artikeln publicerades

BT har kontaktats av flera boråsare som känner sig lurade av företaget Mobilizera i Storknallen. En av dem är Ted, 25, som fick betala dubbelt så mycket för sitt abonnemang som säljaren uppgav.

Mobilizera är en oberoende försäljare av mobiltelefoner, surfplattor och abonnemang som finns på flera platser i Sverige.

I Borås finns företaget innanför entrén till Storknallen, där träffade Ted på en av företagets säljare i augusti.

– Jag brukar ignorera försäljare överlag, men den här killen var verkligen skicklig. Han kom fram och frågade om jag var sugen på en Festis, som jag skulle få gratis.

Till slut hade Ted övertalats om ett avtal som skulle kosta honom 199 kronor i månaden i 24 månader.

Innan han lämnade butiken med sin nya surfplatta blev han dock uppmanad av säljaren att bryta förpackningen, så att säljaren kunde ”aktivera” surfplattan.

– Han bara tog den, slog på den och stängde av den igen.

Att bryta förpackningen på en ny produkt innebär att det öppna köp på 14 dagar som Mobilizera erbjuder, inte längre gäller.

– Säljaren berättade det först efteråt, när han stoppade ner surfplattan i påsen, säger Ted.

När fakturorna sedan började komma visade det sig att de inte alls var på 199 kronor som utlovat. I stället var de på 399 kronor.

Hos konsumentverket finns 70 anmälningar mot företaget sedan 2011.

BT har varit i kontakt med butikschefen på Mobilizera i Borås, som inte vill bemöta kritiken mot företaget i tidningen.

Han hänvisar i sin tur till Mobilizeras vd Åsa Sundeman, som beklagar det inträffade:

– Jag kan inte kommentera det här enskilda fallet, eftersom jag inte känner till det. Men jag blir väldigt beklämd när jag hör om den här typen av kundupplevelse. Vi har gått igenom ett oerhört arbete med våra butiker i kedjan, precis vad som gäller för vår försäljning och hur vi ska bemöta kunder.

Läs mer i måndagens BT eller i e-bt.