Vittnen kan ha sett dödsolyckan

Töllsjö Artikeln publicerades
Foto:

Polisen har fått in vittnesuppgifter som kan vara värdefulla i utredningen kring torsdagens olycka i Töllsjö där en kvinna och hennes son omkom.

En teori, enligt forskare, är att föraren har väjt för något.

Enligt de första rapporterna från polisen på torsdagskvällen var det ingen som såg dödsolyckan eller befann sig i anslutning till den. Men under fredagsförmiddagen såg läget bättre ut.

– Det har tillkommit vittnen, men vad de har sagt vill jag inte gå in på. Alla är inte hörda än. Vi har ett gediget arbete framför oss, säger Tony Högberg, trafikutredare vid Göteborgspolisen.

På BT:s bilder från platsen såg bilen rejält tilltygad ut. Det händer dock att olycksbilar ser mer kvaddade ut än vad som faktiskt är fallet, menar Högberg.

– Det beror på att räddningstjänstens uppgift är att ta hand om de skadade. De klipper ofta upp taket, då kan det se ut som att någon har tuggat på bilen. Jag har varit med om att man har klippt upp taket vid kökrockar i princip, säger han och fortsätter:

– Men jag vill inte spekulera för mycket. Man kan inte utesluta att skadorna enbart kommer från kollisionen.

Olyckan inträffade när bilisten for av vägen och först kraschade in i en telefonstolpe och sedan ett träd. Stolpen gick av och la sig över fordonet.

Bilen åkte av vägen på en raksträcka och spåren på vägen är tydliga. I fordonet befann sig kvinnan med sin åttaårige son. Pojken dog direkt. Kvinnan flögs med ambulanshelikopter till Sahlgrenska i Göteborg men inte heller hennes liv gick att rädda.

– Det är fruktansvärt tragiskt, säger Högberg.

Hur går ni vidare med utredningen?

– Det är mycket administrativt arbete. Kropparna ska obduceras och dödsorsak fastställas.

– Bilen lämnar vi rutinmässigt över till tekniker, för att se om det fanns några brister på den, exempelvis med däck eller bromsar. Vi ska så gott det går försöka fastställa vad som föranlett olyckan.

Jörgen Lundälv är från Borås och docent i trafikmedicin vid Umeå universitet samt i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Han har kört på olycksvägen flera gånger.

Enligt honom blir en nyckelbit i utredningen bilens svarta låda. Han misstänker, på grund spåren, att föraren har väjt för något. Vägen omges av skog så en möjlig teori är att föraren har väjt för vilt.

Tommy Pettersson, laboratoriechef på Statens väg- och transportforskningsinstitut, har samma teori.

– Det ser ut som sladdspår, den kan ha väjt för en älg eller vad som helst. Jag vet av erfarenhet att telefonstolpar är relativt torrt virke och mycket lättare att slå av än levande träd, säger han.