Annons

Utställning av tre glaskonstnärers verk

Verk av glaskonstpionjären Agnes de Frumerie ställs ut i Hindås tillsammans med moderna verk av glaskonstnärerna Mia Branzell och Mia Frankedal. Agnes de Frumerie verkade även hon i Hindås.
Bollebygd • Publicerad 7 mars 2010
Mia Branzell och Mia Frankedal hjälps åt att hänga upp Mia Branzells motiv med svävande lungor.
Mia Branzell och Mia Frankedal hjälps åt att hänga upp Mia Branzells motiv med svävande lungor.Foto: Anne Engström
Mia Branzells motiv med en svävande hjärna.
Mia Branzells motiv med en svävande hjärna.Foto: Anne Engström
Mia Frankedals arbeten med emalj på glas.
Mia Frankedals arbeten med emalj på glas.Foto: Anne Engström
Mia Branzells pâte de verre-konst.
Mia Branzells pâte de verre-konst.Foto: Anne Engström
Två av Agnes de Frumeries glasföremål visas tillsammans med bilder från hennes ateljé.
Två av Agnes de Frumeries glasföremål visas tillsammans med bilder från hennes ateljé.Foto: Anne Engström
Mia Branzells måne och sol i blästrat glas.
Mia Branzells måne och sol i blästrat glas.Foto: Anne Engström
Mia Frankedals gröna naturmotiv.
Mia Frankedals gröna naturmotiv.Foto: Anne Engström

Agnes de Frumerie arbetade med kallglastekniker, det vill säga att man formar glaset först och sedan bränner det i en glasugn, till skillnad från då man blåser glas och formar det varma glaset under tiden för att sedan låta det svalna. Hon var pionjär på området i början av 1900-talet.

Agnes de Frumerie ville egentligen att hennes verk skulle bevaras på ett museum i Hindås, men nu finns allt på Västergötlands museum i Skara. Därifrån har man lånat några föremål, så nu får Hindåsborna chansen att se en del på hemmaplan trots allt.

Annons

Hennes sentida efterföljare Mia Branzell och Mia Frankedal, som båda bor och verkar i Hindås men bränner sitt glas i ugnar på Konstnärernas kollektivverkstad i Göteborg, håller sig också helt till kallglas. Mia Frankedal arbetar mycket med pâte de verre och keramik på glas, medan Mia Branzell arbetar mycket med djupblästrat glas.

Det är riktigt roligt att Hindås har och har haft tre konstnärer inom kallglastekniker, tycker de.

– Jag blir imponerad då jag ser Agnes ugn, säger Mia Frankedal. Vi har elektriska ugnar där man kan ställa in graderna exakt. Hennes var vedeldad och hon måste ha vakat många nätter för att hålla temperaturen rätt.

Mia Branzell visar bland annat en serie glasmotiv med svävande organ, såsom hjärna eller lungor, och en grupp med sol och måne helt i vitt. Hon har även gjort en serie där hon utgått från gråsuggors skal i formerna och en där hon kombinerat blästrat glas med tovad ull.

– Jag utgår gärna från naturen som inspiration och jobbar vidare utifrån det, säger hon.

Mia Frankedal ställer främst ut olika verk i emalj på glas, men har även arbetat i andra tekniker. Hon arbetar en del som konstkonsult vid nybyggnader och säger att det roligaste är då byggherren tänker på att planera in glaskonsten redan från början så att byggnaden passar ihop med konsten.

Mia Branzell och Mia Frankedal tycker att det är roligt att ställa ut tillsammans. Man får en ny syn på sina arbeten då de kombineras med någon annans.

Agnes de Frumerie (1869-1937) återupptog en gammal egyptisk teknik att forma glas – Pâte de verre. Hon bodde och arbetade under åren 1923-1936 i Hindås där hon som pionjär utvecklade glaskonsten.

Agnes var som skulptör en bejublad konstnär vid sekelskiftet i Paris. En byst av August Strindberg finns på Nationalmuseum i Stockholm. I Hindås kyrka finns en Kristusbyst. Hennes konst finns som permanent utställning på Västergötlands museum i Skara.

Anne Engström
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons