Skolteater med ordlekar kring böcker och språk

Töllsjö ,
Clownen Raimondo råkar vända på stolen och vips har han ett skrivbord till barnens munterhet.
Foto:
Nils Holgersson är på väg upp på gåsen.
Foto:
Trollkarlen dricker upp sig själv och barnen håller för öronen för att slippa höra smällen.
Foto:
Med små medel illustrerar clownen Raimondo berättelserna.
Foto:

Boktoken har ingen koll på vad det innebär att vara bokslukare. Han tror att man ska äta böckerna. Men efter att han har gjort skolföreställningar i alla skolor i Bollebygds kommun har han lärt sig att man ska läsa böckerna i stället.

Artikeln publicerades 31 mars 2017.

Sist ut var Töllsjöskolans klass F och 1. De fick se hur Boktoken, som spelas av clownen Raimondo, går omkring och dammar av böcker så han inte ska behöva svälja damm. Barnen protesterar genast och han kommer så småningom fram till att man läser i stället.

– Jag jobbar på en skola för att bli klok, säger Boktoken. Det måste betyda att om man inte jobbar på en skola är man inte klok.

Just den ordleken skrattade nog lärarna mest åt, men annars var barnen med på noterna hela tiden. De får förklara att man inte äter böcker, att man öppnar en bok utan nyckel och när de förklarar hur man läser hör Boktoken fel med flit på orden ljuda och ljuga.

Under föreställningen lotsas barnen, eller kanske de lotsar Boktoken, genom Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, Gåsen som värpte guldägg, Newtons gravitationsteori med mera.

När han frågar om varför äpplet faller och någon svarar ”för att det är moget” leder han in publiken på rätt spår genom att missförstå tills en pojke svarar tyngdkraften.

– Det är roligt att spela i skolorna, säger Raimondo efteråt. Det är en oavbruten utmaning att hantera det som uppstår och avleda dem som kommer med för många kommentarer och ändå släppa fram de andra. Jag var själv stökig i skolan så jag har förståelse för att det kan vara svårt att hålla sig ibland.

Han säger att Bollebygdsbarnen är en bra publik.

– För en del är det första gången de ser teater och då är det min uppgift att lära dem hur man uppför sig som publik. Det blir samtidigt en lektion i demokrati.