Ordlös teater för de minsta

Bollebygd Artikeln publicerades

Utan att säga ett enda ord, bara med rörelser och ljud, trollband Sagofen Isadora småttingarna på Bollebygds bibliotek på torsdagen.

Sagofen Isadora, eller Josefina Karlsson Vergara som hon egentligen heter, turnerar med sin föreställning ”Aaooii” till bland annat bibliotek där hon spelar den för riktigt små barn. Torsdagens föreställning i Bollebygd spelades två gånger - först för barn 0–1 år och sedan för barn 1–1,5 år.

Föreställningen är helt ordlös. Sagofen Isadora visar med kroppen vad som händer och förstärker med ljuden ah, oh eller ih för att fånga de små barnens uppmärksamhet. De minsta barnen har inga som helst problem att förstå precis vad hon menar. De följer med blicken då hon håller en stor fjäril på handen för att låta den flyga. De är med direkt då hon rullar en stor badboll mot barnen och vill att de rullar den tillbaka.

Med små ljud och med blicken påkallar hon barnets uppmärksamhet precis innan det är dags att rulla bollen till just det barnet. Då hon kittlar barnen med en fjäder säger hon ih, ih och barnen förstår direkt. När hon hoppar upp i luften och vill att föräldrarna hjälper sina barn att hoppa genom att lyfta dem får hon föräldrarna att förstå enbart med ljud vad hon vill att de skall göra.

Under hela föreställningen är barnen som små ljus. En gnyr lite precis i början, men det upphör direkt då Isadora börjar föreställningen.

– De små barnen är jättefokuserade, säger Josefina Karlsson Vergara. I början visste jag inte om det skulle fungera, men jag har utgått från mina erfarenheter av mina egna små barn och provat mig fram till vad som går hem.

Hon arbetar även i mindre ensembler, men säger att med så små barn är det bättre att vara ensam på scen. Då är det ingen tvekan för dem vem de skall fokusera på.

Föreställningen bygger på upplevelser och ordlös kontakt med barnen. Det är rosa kläder på Sagofen Isadora, rosa dekor och milda färger i övrigt.

– Barnen känner in och förstår den värld jag har tänkt ut. Men visst ser man skillnad på barnen. En del barn är mer intresserade än andra av den skapande verksamheten. Man ser redan på ett tidigt stadium vilka som är mest mottagliga för teater.