De utvecklar matematiken
Milena Lampret har varit matematikutvecklare i cirka tre år. Efter 1,5 år fick hon sällskap av kollegan Berit Carlsson.
Deras gemensamma arbetsplats Örelundsskolan i Olsfors ligger långt framme i att jobba med teman för att få in matematiken i alla ämnen. Bland annat har skolan anordnat Pi-dagen då talet Fi behandlades i allt från matte till bild eller samhällskunskap och en liknande Fi-dag kring talet Fi, Fibonaccis talföljd, det gyllene snittet och den gyllene rektangeln. Skolan deltar varje år i Kängurutävlingen - matematikens hopp.
Berit Carlsson och Milena Lampret ingår i NCM (se faktaruta) och håller i kommunens nätverksgrupp för matematik, med representanter för alla kommunens skolor. Vid en temadag den 24 september får nätverkets medlemmar prova olika former av utomhusmatematik för att konkretisera ämnet, men även diskutera målen med metoden.
I november besöker nätverket Navets matematikverkstad i Borås.
– Det är viktigt att det inte bara blir lek, utan att man förstår varför man gör övningarna, säger Berit Carlsson.
Bollebygd sökte, men fick inte, pengar av Skolverket för att utöka nätverket till alla matematiklärare.
– Glädjande nog beslöt kommunen att gå vidare ändå, säger Milena Lampret. Man tycker att matematikutveckling är värdefull.
Med pengar från Folkhälsosinstitutet arbetar de extra mycket med utomhusmatematik just nu.
Örelundsskolan har en matematikverkstad där eleverna kan mäta, väga och räkna på olika sätt. De har till exempel en affärsdisk med pengar och olika kärl där man jämför volym.
Även andra skolor i kommunen är på gång. Töllsjöskolan har varit med i Kängurutävlingen och i år deltog även Bollebygdsskolan F-6. Bollebygdsskolan 7–9 har infört matematikklurigheter som elevens val.
I höst har Örelundsskolan en familjekväll med matematik och till våren planeras en X-dag med algebra.
I våras gjorde Berit Carlsson och Milena Lampret en enkät med elever och föräldrar för att se om arbetet har effekt. Den kommer att följas av en ny enkät varje år.
– Vi vill ha svart på vitt att det vi gör är till nytta, säger Berit Carlsson.
Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) finns vid Göteborgs universitet och har till syfte att stödja utvecklingen av matematikutbildning i förskola, skola och vuxenutbildning. NCM inrättades genom regeringsbeslut i januari 1999 och samarbetar med Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
NCM:s personal ansvarar för och deltar i olika verksamheter och projekt där utgivning och utveckling av tidskriften Nämnaren och dess webbplats har hög prioritet.
Mer information om NCM finns på http://ncm.gu.se
269 av av landets 290 kommuner – 93 % – har hittills varit representerade på konferenser för matematikutvecklare. Konferenserna anordnas av NCM på tidigare uppdrag från Myndigheten för skolutveckling och numera från Skolverket. Det finns idag 340 matematikutvecklare. Nästa konferens för region Göteborg hålls i Göteborg 7–8 oktober 2009.