Annons
Beta

Hyrcyklar på gång till Borås

”Ryktet om min död är betydligt överdrivet”, sade författaren Mark Twain. Ryktet om Borås som dålig cykelstad anser Jan-Åke ”Hugo” Claesson vara betydligt överdrivet. — Man får lyfta blicken och se vad vi gjort de senaste åren. Sett till det stämmer det inte alls att Borås är en dålig cykelstad.
Borås • Publicerad 15 maj 2018 • Uppdaterad 16 maj 2018
Foto: Jonathan Dahlén

Samtidigt som våren slagit igenom ordentligt i Borås och Sjuhärad vädrar fler och fler sina tvåhjuliga vidunder. Borås Stad gör så gott de kan för att möta cyklisternas behov och önskemål. Det senaste är att man tillsammans med Västtrafik kommer att erbjuda hyrcyklar. 40 vanliga och 10 elcyklar kommer att finnas tillgängliga framöver.

— Det är klart att vi inte kan mäta oss med stora städer som Stockholm och Göteborg i sammanhanget, men efter intervjuer med Västtrafiks resenärer har vi sett efterfrågan på hyrcyklar och försöker möta det, säger Claesson, enhetschef på tekniska förvaltningen i Borås Stad.

Annons

Förhoppningen är att både cykelvägen från Borås till Rydboholm och från Sandhult ut till idrottsplatsen Thåängen ska stå klara till sommaren och då ligger kommunen ganska nära sitt mål om att göra de så kallade serviceorterna till kommunikationsnav. Enligt den översiktsplan som antogs i kommunfullmäktige under våren fokuseras Borås på tätorten Borås, samt fyra serviceorter (Dalsjöfors, Fristad, Sandared och Viskafors). Nu finns det snart cykelvägar ut till alla serviceorter.

Borås är också sedan en tid tillbaka medlem i föreningen Svenska Cykelstäder, vars vision är att 50 procent av alla resor som är kortare än fem kilometer ska ske med cykel. 24 städer är med i föreningen, bland annat traditionellt kända cykelstäder som Lund, Malmö och Uppsala. Trots städer i Sverige med många cyklister finns det ingen stad som är ett föregångsexempel, enligt Jan-Åke Claesson.

— Det finns fördelar och nackdelar i alla städer. Det ska inte bara bli bra för cyklisterna utan för alla trafikanter, vilket man inte alltid tänkt på. Numera måste man också förhålla sig till det ökande antalet elcyklar, som dessutom i vissa fall trimmas och därmed går ännu fortare. Det är bland att annat sådant som vi pratar om i föreningen.

Jan-Åke Claesson, sektionschef vid Borås stads tekniska förvaltning. Arkivbild.
Jan-Åke Claesson, sektionschef vid Borås stads tekniska förvaltning. Arkivbild.Foto: Lars-Åke Green

Elcyklar ökar troligen också i Borås, bland annat beroende på att anställda i kommunen kan hyra förmånscyklar. Intresset för att ta cykel för att sedan pendla vidare via kollektivtrafik har växt i Borås. Cykelgaraget som funnits vid centralstationen i Borås sedan 2014 har 90 platser och nu planeras för att utöka garaget.

— Jag kan väl inte säga att det är överraskande, vi har ifrån början planerat för att det ska gå att lägga till moduler till garaget, men det är positivt att vi nu hamnat i ett läge där vi behöver bygga ut, säger Claesson.

På gång är också att Trafikverket ska bygga en cykelväg från Ekås ner till Fjällgatan i Borås. Mycket återstår innan spaden sätts i marken, men Jan-Åke Claesson tror att arbetet kan börja under 2019.

Men vad tycker Boråsarna om cykeltillgängligheten i stan egentligen? Vi gav oss ut på stan och frågade:

Kristoffer Lidén
Det här innehållet är producerat av Beta Borås. Beta Borås är en testredaktion i ett forskningsprojekt med syfte att skapa nya sätt att göra lokal samhällsjournalistik riktat till målgruppen 25-35 år. Projektet pågår till 30 september 2018 och är ett samarbete mellan Borås Tidning, Södertörns högskola, Rise Interactive och Lindholmen Science Park.
Annons
Annons
Annons
Annons