De är överlägsna valvinnare på Facebook
De tretton första veckorna som vi följde partiernas lokala Facebooksidor, från vecka 19 och framåt, stod Socialdemokraterna nästan helt still. Man ökade bara med åtta följare, från 2090 till 2098.
Men de tre sista veckorna fram till valet tog det rejäl fart för partiet, som ökade med 3523 följare från 2178 följare till 5701 på bara tre veckor. Inget annat lokalt parti var ens i närheten av den ökningen.
— Vi försökte att jobba strategiskt med Facebook under valrörelsen och skapa en folkrörelse på nätet, säger Ulf Olsson (S).
— Uppskattningsvis är en tredjedel av våra följare boråsare. En annan stor del har koppling till Borås, och så har vi några internationella följare, fortsätter han.
Jan Nolin är forskare i biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås och kommenterar siffrorna såhär.
— Det finns två möjliga förklaringar till sådana skillnader. Den ena handlar om att olika partier har haft lite olika strategier när det gäller balansen mellan aktivitet på nätet och på marken. Den andra förklaringen kan handla om att människor eller grupper som stöder vissa partier har använt sig av bots eller sociobots så att ökningen i vissa fall handlar om fler aktiva maskiner och alltså inte människor. Så här nära efter valet är det svårt att veta vad som är vad.
Ulf Olsson menar att Socialdemokraterna använde en ”blygsam” budget för sponsrade inlägg och säger att spridningen och antalet följare snarare beror på att många medlemmar delade inläggen i sina egna kanaler. Olsson tror inte heller att särskilt många av följarna är troll eller botar.
— Nej. Anledningen till att vi inte ökade tidigare under året var att vi inte jobbade aktivt med Facebook då.
Alla andra partier följde istället någon sorts snitt, sett över hela mätperioden. Man kan säga att alla partier fördubblade sina följarantal från vecka till vecka under de tre sista veckorna. Till exempel Liberalerna låg på ett par nya följare per vecka fram till slutveckorna då de ökade från tre till sex till 17 nya följare fram till valdagen.
Sammanfattat för hela mätperioden (7/5-9/9) har boråspartierna gjort följande ökning av följare på Facebook.
V: Från 893 till 1148
S: Från 2090 till 5701
MP: Från 611 till 812
KD: Från 210 till 340
C: Från 270 till 352
L: Från 392 till 480
M: Från 857 till 1181
SD: Från 1545 till 2051