7HAffärer

Kettil: Ericsson, Brämhults och Halens – en tung höst för Borås

7HAffärer Artikeln publicerades

Ericsson, Brämhults juice och nu Halens – det är ingen munter höst för Borås näringsliv.

BT har tidigare rapporterat om den knackiga inledningen av hösten för landets modeföretag. Här spelade det varma vädret in, vilket är en faktor som inte går att förutse.

Svensk handels Stilindex visade redan under våren en svag tillväxt för försäljningen av kläder och skor, vilket även det förklarades av alltför kallt väder).

Just kläder och skor hör till det vi svenskar handlar mest på nätet. Modebranschen var tidig att satsa på e-handel, och även om uppstickare som mat och byggvaror procentuellt sett ökar mer, har modebranschen fortfarande stabila 35 procent av den totala e-handeln. Det visar E-barometern för årets tredje kvartal, som publicerades i slutet av förra veckan.

Men budskapen spretar. HUI research spår ännu ett rekordår för julhandeln, samtidigt som Handelsbarometern meddelar att handeln ser dystert på framtiden.

I takt med att allt fler konsumenter väljer att shoppa från mobilen och datorn, inser företagen att här finns pengar att tjäna. Nu ser vi hur den ökande konkurrensen inom e-handeln kan slå mot etablerade bolag i modebranschen. Freddy Sobin, vd för Halens moderbolag Consortio fashion group, berättar att de försökte vässa bolagets sortiment så att det skulle stå sig i den globala konkurrensen. Det gick inte. 2017 väntar nedläggning för det 65-åriga Boråsföretaget.

Beskedet är givetvis tuffast för de 25 som väntas bli av med jobbet. Men det kan även bidra till att förändra stadens självbild. Hösten började med Ericssons väntade storvarsel på uppåt 800 anställda, och följdes av beskedet att 39 sägs upp när Brämhults juice flyttar till Danmark.

Man ska ara försiktig med att dra för stora växlar. Under ett halvår hinner Borås både få nya och se gamla företag försvinna. Just nu är det förra att föredra.